Evropa nam odvela šofere

Bez autora
Mar 07 2018

Iskustvo su stekli na srpskim putevima, ali bi ih rado menjali za evropske drumove. Mnogima to i polazi za rukom, pa je poslednjih godina iz naše zemlje otišlo nekoliko hiljada vozača. Da bi obezbedili dovoljan broj radnika, strukovna udruženja razmišljaju o inicijativi da se starosna granica za profesionalne vozače autobusa, sa sadašnje 21 godine, spusti na 19 godina. Glavni uzrok za radnu migraciju je cena rada. Dok u Srbiji prevoz putnika donosi platu od oko 400 evra, u Evropi su one u rasponu od 1.000 do 2.000 evra. To je proces koji se odvija svakog dana. Svi vozači koji, pored srpskog, imaju i pasoš neke evropske zemlje, pokušavaju da nađu posao u inostranstvu - objašnjava Mirko Vučinić, predsednik udruženja "Panon transport". Procenjuje se da je poslednjih godina iz zemlje otišlo oko 5.000 vozača. U EU su plate tri-četiri puta veće nego u Srbiji.

Evropa nam odvela šofereIskustvo su stekli na srpskim putevima, ali bi ih rado menjali za evropske drumove. Mnogima to i polazi za rukom, pa je poslednjih godina iz naše zemlje otišlo nekoliko hiljada vozača.

Da bi obezbedili dovoljan broj radnika, strukovna udruženja razmišljaju o inicijativi da se starosna granica za profesionalne vozače autobusa, sa sadašnje 21 godine, spusti na 19 godina.Glavni uzrok za radnu migraciju je cena rada. Dok u Srbiji prevoz putnika donosi platu od oko 400 evra, u Evropi su one u rasponu od 1.000 do 2.000 evra.

- To je proces koji se odvija svakog dana. Svi vozači koji, pored srpskog, imaju i pasoš neke evropske zemlje, pokušavaju da nađu posao u inostranstvu - objašnjava Mirko Vučinić, predsednik udruženja "Panon transport".

- Procenjuje se da je poslednjih godina iz zemlje otišlo oko 5.000 vozača. U EU su plate tri-četiri puta veće nego u Srbiji. Apelovaćemo na nadležne i razgovarati s njima o tome da se smanji starosna granica, kao i o ublažavanju rigoroznih uslova za profesionalne vozače. U većini zemalja EU takođe se razmišlja o spuštanju granice na 19 godina.

U ovakvu situaciju nas je doveo ne samo odliv radnika, već i usklađivanje propisa s propisima EU. Donet je zakon po kom vozač mora da ima dva dana odmora, a to znači da je potrebno više radnika.

Najveći problem je u Vojvodini, u oblastima gde ljudi imaju i drugi pasoš. Sa kadrom, tako, najviše kubure u Subotici, Kanjiži i Temerinu.

- Apsolutno vlada nedostatak vozača - kaže Dejan Bogunović, direktor prevoznika "Ariva Litas".

- Na raspisan oglas se jedva poneko javi. Ranije smo mogli da pravimo selekciju, pa polovina prijavljenih otpadne. A sada primamo sve. Ne postoji izbor kadrova. Ako je neko ostao bez posla u drugoj firmi, postane slobodan kadar. I tako se šeta od prevoznika do prevoznika.Za razliku od mnogih zanata, gde je problem nezainteresovanost mladih, saobraćajne škole nemaju taj problem.

- Da otvorimo deset odeljenja, mislim da bismo u svih deset upisali zainteresovane - kaže Miroslav Macura, direktor Saobraćajno-tehničke škole u Zemunu.

- Veliko je interesovanje za to zanimanje, zato što naši đaci čim izađu iz školske klupe imaju posao. Nedostaje kadar svim prevoznicima. Dosad smo vršili upis đaka u tri odeljenja, a od Ministarstva prosvete smo tražili da ih ove godine upišemo u još jedno. Imamo i prekvalifikacije, i tu je interesovanje veliko.

Nezaposlenih 87

Na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavnje je tačno 87 zvanično nezaposlenih vozača autobusa. Među njima su i četiri žene. Najviše slobodnog kadra, ukupno 49 u čitavoj Srbiji, ima zvanje vozač autobusa i teretnog motornog vozila. Vozača autobusa trećeg stepena stručne spreme je bez posla ukupno 25.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik